Werkwijze
1. Afspraak boeken
U neemt contact op voor een afspraak of offerte.
Er wordt een datum en tijdstip vastgelegd voor het plaatsbezoek. Dit is ook mogelijk ’s avonds of in het weekend.
Na het inplannen van de afspraak start ik met het vooronderzoek en de voorbereiding.
2. Vooronderzoek en voorbereiding
Ik controleer of het gebouw correct is ingevoerd in het gebouwen- en adressenregister van de overheid en welke EPC-attesten er nodig zijn.
Indien u beschikt over digitale documenten van het gebouw (bv facturen, architect plannen, oud EPC-verslag, EPB-verslag, ...), mag u
deze per mail doorsturen.
Ik neem deze dan op voorhand door als voorbereiding op het plaatsbezoek.
Welke documenten u kan voorleggen voor het EPC vindt u in de aanstiplijst
3. Plaatsbezoek
Op de afgesproken datum en tijdstip kom ik bij u langs voor een volledige inspectie van het gebouw.
- Doornemen van alle relevante documentatie (u verzamelt dit best reeds voor het plaatsbezoek) en invullen aanstiplijst.
- Opmeten van het volledige gebouw indien er geen relevante bouwplannen beschikbaar zijn.
- Vaststellen van isolatie in de buitenschil (indien visueel mogelijk) en opmeten buitenschrijnwerk
-
Opnemen van alle technische installaties en rondgang van alle ruimtes voor het bepalen van de ruimteclusters voor verwarming, ventilatie en koeling.
Van al deze zaken worden foto’s genomen. Dit is verplicht voor de opmaak van het EPC, als onderdeel van het volledig dossier.
Indien ik controle krijg van de overheid, moet ik dit foto-dossier voorleggen.
Van al deze zaken worden foto’s genomen. Dit is verplicht voor de opmaak van het EPC, maar zijn enkel voor mijn persoonlijk dossier.
Indien ik controle zou krijgen van de overheid, moet ik dit foto-dossier kunnen voorleggen.
4. Opstellen certificaat
Dit gebeurd in 3 stappen :
-
Uittekenen van het gebouw in 3D om het volume van het gebouw en alle ruimteclusters te bepalen.
Ook de bruikbare vloeroppervlakte en oppervlakte van alle schildelen van het beschermd volume worden berekend. - Opzoeken van bijkomende technische informatie van de technische installaties, isolatie, glas, … indien beschikbaar op internet.
- Invoeren van alle gegevens in de energieprestatiedatabank en genereren van het EPC-attest.
5. Doorsturen EPC-attest
U krijgt het EPC-attest en de factuur doorgestuurd per mail (Indien gewenst is dit ook mogelijk per post).
Onder normale omstandigheden mag u het EPC-attest verwachten binnen de 2 werkdagen (tot maximum 5 werkdagen) na het
plaatsbezoek.